Elektrikli araçlar hızla yaygınlaşıyor, ancak birçok sürücü için ortak bir eksik dikkat çekiyor: stepne lastiği. Artık sadece elektrikli otomobillerde değil, birçok modern araçta da yedek lastik bulunmuyor. Üstelik üreticilerin bu kararı için sunduğu gerekçeler çoğu zaman pek ikna edici değil.
Yazar, uzun yıllar boyunca kullandığı benzinli kamyonetin yerini alabilecek bir elektrikli araç arayışında olduğunu, ancak en büyük engelin menzil, çekiş veya şarj değil, stepne eksikliği olduğunu söylüyor. Örneğin yeni Chevrolet Blazer EV modelinde ve neredeyse tüm elektrikli SUV’larda yedek lastik bulunmuyor. Yeni tanıtılan 2025 Hyundai Ioniq 5 XRT modelinde de durum farklı değil. Hyundai, bu modelde yalnızca lastik tamir kiti (bir kutu sıvı dolgu ve hava kompresörü) sunacağını açıkladı. Eğer bu işe yaramazsa, tek çare yol yardımı çağırmak.

Ancak bu çözüm, şehir dışına çıkan veya orman yollarında, toprak arazilerde seyahat eden sürücüler için ciddi bir problem oluşturuyor. Bu tür yollarda aracın değil ama lastiğin zarar görmesi çok olası. Özellikle taşlı veya bakımsız yollarda yanak kısmından patlayan lastikler, tamir spreyiyle kurtarılamıyor. Geleneksel olarak off-road araçlar ve kamyonetler tam boy stepne ile üretilir. Chevrolet Tahoe, Jeep Wrangler veya birçok Amerikan kamyoneti hâlâ bu geleneği sürdürüyor. Fakat elektrikli araçlarda hem ağırlık hem de batarya yerleşimi nedeniyle bu uygulama terk edilmiş durumda.
Üreticiler, yedek lastiğin araca ağırlık eklediğini ve bunun yakıt verimliliğini (veya menzili) olumsuz etkilediğini söylüyor. Ayrıca, batarya ve motorların kapladığı alan nedeniyle stepne için fiziksel yer kalmadığı da belirtiliyor. Örneğin General Motors, bu alanın artık tamamen batarya paketleri için kullanıldığını doğruluyor.
Bazı markalar, gelişmiş lastik teknolojilerinin stepneye olan ihtiyacı azalttığını savunuyor. Günümüz lastikleri, dayanıklılık ve delinmeye karşı direnç açısından önceki nesillere göre çok daha gelişmiş durumda. Ancak bu, özellikle doğa sporları yapan veya şehir dışı seyahat eden kullanıcılar için tatmin edici bir açıklama değil. Araç üreticileri, sürücülere yol yardım hizmetleri sunarak bu açığı kapatmaya çalışıyor. Ancak bu sistemler, cep telefonu sinyali olmayan bölgelerde veya kırsal alanlarda etkisiz kalabiliyor. Bu da, sürücülerin kendi başlarına çözüm üretememesi anlamına geliyor.
Yine de bazı üreticiler, özellikle elektrikli kamyon modellerinde stepneyi geri getiriyor. Chevrolet Silverado EV, GMC Hummer EV, Ford F-150 Lightning, Rivian R1T ve R1S modellerinde yedek lastik standart olarak sunuluyor. Tesla Cybertruck için de stepne mevcut, ancak bagaj hacminden ciddi şekilde ödün veriliyor.
Gelecekte, üreticilerin stepneyi yeniden opsiyonel aksesuar olarak sunması bekleniyor. Özellikle macera ve off-road odaklı SUV’lar için bu özellik yeniden talep görebilir. Rivian’ın R2 ve R3 gibi yeni modellerinde stepnenin yeniden gündeme gelmesi ise birçok sürücüye umut veriyor.
Yazar, uzun yıllar boyunca kullandığı benzinli kamyonetin yerini alabilecek bir elektrikli araç arayışında olduğunu, ancak en büyük engelin menzil, çekiş veya şarj değil, stepne eksikliği olduğunu söylüyor. Örneğin yeni Chevrolet Blazer EV modelinde ve neredeyse tüm elektrikli SUV’larda yedek lastik bulunmuyor. Yeni tanıtılan 2025 Hyundai Ioniq 5 XRT modelinde de durum farklı değil. Hyundai, bu modelde yalnızca lastik tamir kiti (bir kutu sıvı dolgu ve hava kompresörü) sunacağını açıkladı. Eğer bu işe yaramazsa, tek çare yol yardımı çağırmak.

Ancak bu çözüm, şehir dışına çıkan veya orman yollarında, toprak arazilerde seyahat eden sürücüler için ciddi bir problem oluşturuyor. Bu tür yollarda aracın değil ama lastiğin zarar görmesi çok olası. Özellikle taşlı veya bakımsız yollarda yanak kısmından patlayan lastikler, tamir spreyiyle kurtarılamıyor. Geleneksel olarak off-road araçlar ve kamyonetler tam boy stepne ile üretilir. Chevrolet Tahoe, Jeep Wrangler veya birçok Amerikan kamyoneti hâlâ bu geleneği sürdürüyor. Fakat elektrikli araçlarda hem ağırlık hem de batarya yerleşimi nedeniyle bu uygulama terk edilmiş durumda.
Üreticiler, yedek lastiğin araca ağırlık eklediğini ve bunun yakıt verimliliğini (veya menzili) olumsuz etkilediğini söylüyor. Ayrıca, batarya ve motorların kapladığı alan nedeniyle stepne için fiziksel yer kalmadığı da belirtiliyor. Örneğin General Motors, bu alanın artık tamamen batarya paketleri için kullanıldığını doğruluyor.
Bazı markalar, gelişmiş lastik teknolojilerinin stepneye olan ihtiyacı azalttığını savunuyor. Günümüz lastikleri, dayanıklılık ve delinmeye karşı direnç açısından önceki nesillere göre çok daha gelişmiş durumda. Ancak bu, özellikle doğa sporları yapan veya şehir dışı seyahat eden kullanıcılar için tatmin edici bir açıklama değil. Araç üreticileri, sürücülere yol yardım hizmetleri sunarak bu açığı kapatmaya çalışıyor. Ancak bu sistemler, cep telefonu sinyali olmayan bölgelerde veya kırsal alanlarda etkisiz kalabiliyor. Bu da, sürücülerin kendi başlarına çözüm üretememesi anlamına geliyor.
Yine de bazı üreticiler, özellikle elektrikli kamyon modellerinde stepneyi geri getiriyor. Chevrolet Silverado EV, GMC Hummer EV, Ford F-150 Lightning, Rivian R1T ve R1S modellerinde yedek lastik standart olarak sunuluyor. Tesla Cybertruck için de stepne mevcut, ancak bagaj hacminden ciddi şekilde ödün veriliyor.
Gelecekte, üreticilerin stepneyi yeniden opsiyonel aksesuar olarak sunması bekleniyor. Özellikle macera ve off-road odaklı SUV’lar için bu özellik yeniden talep görebilir. Rivian’ın R2 ve R3 gibi yeni modellerinde stepnenin yeniden gündeme gelmesi ise birçok sürücüye umut veriyor.