• BYD Sealion 7 Türkiye’de resmen satışta!

    BYD’nin yeni elektrikli SUV’u Sealion 7 artık Türkiye’de. Lansman detayları, Satış fiyatı, modeller, teknik özellikleri ve donanım karşılaştırması.

    • Güncel kampanyalar ve stok durumu
    • Versiyonlar, WLTP değerleri ve şarj bilgileri
    • Rakiplerle fiyat/performans kıyası

Elektrikli Araçlarda Neden Yedek Lastik (Stepne) Yok?

Lastik yakıt verimliliği
A ve G arasında yedi harf ile etiketlenmektedir. G etiketli ve A etiketli lastikler arasında toplam %7.5 yakıt tüketim farkı bulunmaktadır. Ortalama ömrü 40.000-45.000 KM olan lastikler, doğru kullanımla birlikte 7 Litrenin üzerinde tasarruf sağlamaktadır.

Lastik Yol Tutuşu:
Lastiklerde ıslak zemin fren performansı değeri A ve G harfleri arasında ifade edilmektedir. Ortalama 80 Km/s hızla ilerleyen bir araç için A değeri ile G değeri arasında maksimum %30’a varan fren mesafesi farkı bulunmaktadır.

Lastik Ses Seviyesi:
Ses seviyesi etiketi, lastiğin dış dönme gürültüsü düzeyini göstermektedir. Minimum 68 desibelden başlayan gürültü etiketindeki her üç desibel artışta, lastiğin dış gürültüsü iki kat yükselmektedir.

ŞarjHattı

Yönetici
Kayıtlı Kullanıcı
Elektrikli araçlar hızla yaygınlaşıyor, ancak birçok sürücü için ortak bir eksik dikkat çekiyor: stepne lastiği. Artık sadece elektrikli otomobillerde değil, birçok modern araçta da yedek lastik bulunmuyor. Üstelik üreticilerin bu kararı için sunduğu gerekçeler çoğu zaman pek ikna edici değil.

Yazar, uzun yıllar boyunca kullandığı benzinli kamyonetin yerini alabilecek bir elektrikli araç arayışında olduğunu, ancak en büyük engelin menzil, çekiş veya şarj değil, stepne eksikliği olduğunu söylüyor. Örneğin yeni Chevrolet Blazer EV modelinde ve neredeyse tüm elektrikli SUV’larda yedek lastik bulunmuyor. Yeni tanıtılan 2025 Hyundai Ioniq 5 XRT modelinde de durum farklı değil. Hyundai, bu modelde yalnızca lastik tamir kiti (bir kutu sıvı dolgu ve hava kompresörü) sunacağını açıkladı. Eğer bu işe yaramazsa, tek çare yol yardımı çağırmak.

hyundai-ioniq-5-xrt-spare-tire.webp

Ancak bu çözüm, şehir dışına çıkan veya orman yollarında, toprak arazilerde seyahat eden sürücüler için ciddi bir problem oluşturuyor. Bu tür yollarda aracın değil ama lastiğin zarar görmesi çok olası. Özellikle taşlı veya bakımsız yollarda yanak kısmından patlayan lastikler, tamir spreyiyle kurtarılamıyor. Geleneksel olarak off-road araçlar ve kamyonetler tam boy stepne ile üretilir. Chevrolet Tahoe, Jeep Wrangler veya birçok Amerikan kamyoneti hâlâ bu geleneği sürdürüyor. Fakat elektrikli araçlarda hem ağırlık hem de batarya yerleşimi nedeniyle bu uygulama terk edilmiş durumda.

Üreticiler, yedek lastiğin araca ağırlık eklediğini ve bunun yakıt verimliliğini (veya menzili) olumsuz etkilediğini söylüyor. Ayrıca, batarya ve motorların kapladığı alan nedeniyle stepne için fiziksel yer kalmadığı da belirtiliyor. Örneğin General Motors, bu alanın artık tamamen batarya paketleri için kullanıldığını doğruluyor.

Bazı markalar, gelişmiş lastik teknolojilerinin stepneye olan ihtiyacı azalttığını savunuyor. Günümüz lastikleri, dayanıklılık ve delinmeye karşı direnç açısından önceki nesillere göre çok daha gelişmiş durumda. Ancak bu, özellikle doğa sporları yapan veya şehir dışı seyahat eden kullanıcılar için tatmin edici bir açıklama değil. Araç üreticileri, sürücülere yol yardım hizmetleri sunarak bu açığı kapatmaya çalışıyor. Ancak bu sistemler, cep telefonu sinyali olmayan bölgelerde veya kırsal alanlarda etkisiz kalabiliyor. Bu da, sürücülerin kendi başlarına çözüm üretememesi anlamına geliyor.

Yine de bazı üreticiler, özellikle elektrikli kamyon modellerinde stepneyi geri getiriyor. Chevrolet Silverado EV, GMC Hummer EV, Ford F-150 Lightning, Rivian R1T ve R1S modellerinde yedek lastik standart olarak sunuluyor. Tesla Cybertruck için de stepne mevcut, ancak bagaj hacminden ciddi şekilde ödün veriliyor.

Gelecekte, üreticilerin stepneyi yeniden opsiyonel aksesuar olarak sunması bekleniyor. Özellikle macera ve off-road odaklı SUV’lar için bu özellik yeniden talep görebilir. Rivian’ın R2 ve R3 gibi yeni modellerinde stepnenin yeniden gündeme gelmesi ise birçok sürücüye umut veriyor.
 

Dikkat Çeken Konular

  • BYD Sealion 7 Teknik Özellikleri ve Donanım Karşılaştırması

  • BYD Sealion 7 Fiyatı

  • Ekim 2025’te Türkiye’de Elektrikli Otomobil Satışlarında Togg’dan Çifte Zafer

  • Elektrikli Araç Evde Şarj Etme Kılavuzu

  • Hızlı Şarj ve Yavaş Şarj Arasındaki Farklar

  • EPA ve WLTP Elektrikli Araç Menzil Testleri: Neden Bu Kadar Farklılar?

  • Nissan Sakura’nın Yeni Güneş Paneli Tavanı, Haftada 58 Kilometre Ek Menzil Sağlıyor

  • Honda Super One: Elektrikli Hot Hatch, Benzinli Motor Hissiyle Geri Dönüyor

  • Toyota Corolla Elektrikli Oluyor, Dünyanın En Çok Satan Otomobili Yeni Çağa Adım Atıyor

  • BMW iX3, Almanya’da Satış Rekoru Kıran Elektrikli SUV, Daha Yola Çıkmadan Gözde Oldu

Sitemiz bir forum sitesi olduğu için kullanıcılar her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir. 5651 sayılı yasaya göre bu yazılardan dolayı doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir. 5651 sayılı yasaya göre sitemiz mesajları kontrolle yükümlü olmayıp, yasaya aykırı yada telif hakkı içeren paylaşımlar BURADAN bize ulaşıldığı taktirde, ilgili konu en geç 48 saat içerisinde kaldırılacaktır. Sitemizde Bulunan Videolar YouTube, Facebook, Dailymotion, v.b. video paylaşım sitelerinden alınmaktadır. Telif hakları sorumluluğu bu sitelere aittir. Videoların hiç biri sunucularımızda bulunmamaktadır.
Geri