Japon otomotiv devi Toyota, elektrikli araç bataryalarının geleceği olarak görülen katı hal teknolojisini ticarileştirme yarışında önemli bir adım daha attı. Şirket, 2028’den itibaren katı hal bataryalar için gerekli olan kritik katot malzemesini öncelikli olarak temin etmek üzere Sumitomo Metal Mining ile ortak geliştirme anlaşması imzaladı.
Toyota, bu anlaşmayla birlikte katı hal batarya üretiminde iki temel bileşenden biri olan katot malzemesini güvence altına almış oldu. Şirketin daha önce bir başka Japon enerji devi Idemitsu Kosan ile katı elektrolit üretimi için de iş birliği yaptığı biliniyor. Bu iki anlaşma, Toyota’nın 2027–2028 yıllarında piyasaya sürmeyi planladığı ilk katı hal bataryalı elektrikli araçların önünü açıyor.

Katı hal bataryalar, mevcut lityum-iyon sistemlerin dezavantajlarını ortadan kaldırmayı hedefliyor. Daha hafif, daha güvenli ve çok daha hızlı şarj olabilen bu bataryalar, halen seri üretime geçilememesi ve yüksek maliyetleri nedeniyle erken geliştirme aşamasında bulunuyor. Ancak Toyota’nın uzun süredir yürüttüğü Ar-Ge çalışmaları ve sahip olduğu patent sayısı, markayı bu teknolojide öncü konuma taşıyor.
Sumitomo Metal Mining, 2028 mali yılının başlarında katot malzemesini seri üretime almayı planlıyor. Şirketin sözcüsü Reuters’a yaptığı açıklamada, “Önceliğimiz Toyota’ya tedarik sağlamak olacak, ancak piyasa taleplerine de esnek şekilde yanıt vereceğiz.” ifadelerini kullandı.
Yeni geliştirilen “yüksek dayanımlı katot malzemesi”, mevcut bataryalara kıyasla çok daha fazla şarj-deşarj döngüsüne dayanabiliyor ve performans kaybını minimuma indiriyor. Bu da Toyota’ya uzun ömürlü bataryalar konusunda ciddi bir avantaj sağlayabilir.
İlginç bir şekilde, Toyota’nın ilk katı hal bataryalı modeli tamamen elektrikli değil, hibrit bir araç olabilir. Bu strateji, yüksek maliyetli bataryaların daha küçük hibrit sistemlerde test edilmesine olanak tanırken, Toyota’nın mevcut hibrit modellerini de rekabette daha güçlü hale getirebilir.
Katı elektrolit tarafında ise Idemitsu Kosan devreye girecek. Şirketin geliştirdiği lityum sülfür temelli katı elektrolit, bataryanın enerji yoğunluğunu ve güvenliğini artırmada kritik rol oynayacak.
Bununla birlikte Toyota, bu teknolojiyi ticarileştirme yarışında yalnız değil. Mercedes-Benz ve BMW halihazırda kamuya açık yollarda katı hal bataryalı prototiplerini test ediyor. Çinli üretici Nio ise ET5 ve ET7 modellerinde “yarı katı hal batarya” seçeneğini sunmaya başladı. Bu batarya, 1.000 km’yi aşan menziliyle dikkat çekiyor ancak maliyeti neredeyse bir aracın fiyatına denk geliyor.
Toyota’nın hedefi, bu teknolojiyi önce hibritlerde test ederek maliyetleri düşürmek ve ardından tam elektrikli modellere taşımak. Şirketin attığı bu stratejik adım, 2030’lu yıllarda elektrikli araç bataryalarında yeni bir dönemin kapısını aralayabilir.
Toyota, bu anlaşmayla birlikte katı hal batarya üretiminde iki temel bileşenden biri olan katot malzemesini güvence altına almış oldu. Şirketin daha önce bir başka Japon enerji devi Idemitsu Kosan ile katı elektrolit üretimi için de iş birliği yaptığı biliniyor. Bu iki anlaşma, Toyota’nın 2027–2028 yıllarında piyasaya sürmeyi planladığı ilk katı hal bataryalı elektrikli araçların önünü açıyor.

Katı hal bataryalar, mevcut lityum-iyon sistemlerin dezavantajlarını ortadan kaldırmayı hedefliyor. Daha hafif, daha güvenli ve çok daha hızlı şarj olabilen bu bataryalar, halen seri üretime geçilememesi ve yüksek maliyetleri nedeniyle erken geliştirme aşamasında bulunuyor. Ancak Toyota’nın uzun süredir yürüttüğü Ar-Ge çalışmaları ve sahip olduğu patent sayısı, markayı bu teknolojide öncü konuma taşıyor.
Sumitomo Metal Mining, 2028 mali yılının başlarında katot malzemesini seri üretime almayı planlıyor. Şirketin sözcüsü Reuters’a yaptığı açıklamada, “Önceliğimiz Toyota’ya tedarik sağlamak olacak, ancak piyasa taleplerine de esnek şekilde yanıt vereceğiz.” ifadelerini kullandı.
Yeni geliştirilen “yüksek dayanımlı katot malzemesi”, mevcut bataryalara kıyasla çok daha fazla şarj-deşarj döngüsüne dayanabiliyor ve performans kaybını minimuma indiriyor. Bu da Toyota’ya uzun ömürlü bataryalar konusunda ciddi bir avantaj sağlayabilir.
İlginç bir şekilde, Toyota’nın ilk katı hal bataryalı modeli tamamen elektrikli değil, hibrit bir araç olabilir. Bu strateji, yüksek maliyetli bataryaların daha küçük hibrit sistemlerde test edilmesine olanak tanırken, Toyota’nın mevcut hibrit modellerini de rekabette daha güçlü hale getirebilir.
Katı elektrolit tarafında ise Idemitsu Kosan devreye girecek. Şirketin geliştirdiği lityum sülfür temelli katı elektrolit, bataryanın enerji yoğunluğunu ve güvenliğini artırmada kritik rol oynayacak.
Bununla birlikte Toyota, bu teknolojiyi ticarileştirme yarışında yalnız değil. Mercedes-Benz ve BMW halihazırda kamuya açık yollarda katı hal bataryalı prototiplerini test ediyor. Çinli üretici Nio ise ET5 ve ET7 modellerinde “yarı katı hal batarya” seçeneğini sunmaya başladı. Bu batarya, 1.000 km’yi aşan menziliyle dikkat çekiyor ancak maliyeti neredeyse bir aracın fiyatına denk geliyor.
Toyota’nın hedefi, bu teknolojiyi önce hibritlerde test ederek maliyetleri düşürmek ve ardından tam elektrikli modellere taşımak. Şirketin attığı bu stratejik adım, 2030’lu yıllarda elektrikli araç bataryalarında yeni bir dönemin kapısını aralayabilir.