LFP batarya nasıl şarj edilmeli?

ŞarjHattı

Yönetici
Kayıtlı Kullanıcı
Mesajlar
456
Lityum Demir Fosfat (LFP) Piller: %100 Şarj Etmek Ne Kadar Güvenli?

Lityum Demir Fosfat (LFP) piller; dayanıklılıkları, güvenlikleri ve maliyet etkinlikleriyle bilindiği için birçok elektrikli araçta tercih edilen bir seçenek haline gelmiştir. Tesla gibi otomobil üreticileri, LFP donanımlı araç sahiplerini, önemli pil bozulması korkusu olmadan araçlarını düzenli olarak %100’e kadar şarj etmeye yıllardır teşvik ediyor. Ancak yeni bir çalışma, tam şarjın sanıldığı kadar zararsız olmayabileceğini öne sürerek bu tavsiyeyi sorguluyor.

one_(1).webp

LFP’nin Büyük Avantajı — Yoksa Öyle mi?​

LFP piller, nikel manganez kobalt (NMC) piller gibi geleneksel nikel bazlı pillerle karşılaştırıldığında daha sağlam bir alternatif olarak uzun zamandır övülüyor. Bu piller daha ucuz, daha düşük yangın riski taşıyor ve genellikle daha uzun ömürlü oluyor. Bu yüzden bu piller, arkadan itişli Tesla Model 3 ve giriş seviyesi Ford Mustang Mach-E gibi modellerde sıkça tercih ediliyor.

Otomobil üreticileri, menzil tahminlerinin doğruluğunu korumak ve pil sağlığını güvence altına almak amacıyla bu pillerin sık sık %100’e kadar şarj edilmesini öneriyor. Ancak Journal of the Electrochemical Society adlı dergide yayımlanan bir çalışma, bu yaklaşıma itiraz ediyor. Araştırma, LFP pillerin de tıpkı nikel bazlı piller gibi tekrar tekrar tam kapasiteye kadar şarj edilmesi durumunda daha hızlı bir şekilde bozulabileceğini ortaya koydu.

Suçlu Ne?​

Yüksek şarj durumu (SoC), pil hücrelerinin içinde voltaj ve sıcaklığı artırıyor. Bu da zararlı bileşiklerin oluşmasına ve negatif elektrotta birikmesine yol açarak zaman içinde kapasite kaybına neden oluyor.


Bu Ne Kadar Ciddi Bir Sorun?​


Çalışma kapsamında farklı şarj aralıkları —%0-%25’ten %75-%100’e kadar— ve çeşitli sıcaklık koşulları test edildi. Sonuçlara göre, özellikle sıcak iklimlerde LFP pillerin sürekli %100’e kadar şarj edilmesi, daha hızlı bozulmalarına neden olabilir. En kötü senaryoda, bazı hücreler 10 yıllık kullanımı temsil eden bir süreçte kapasitelerinin %24’üne kadarını kaybetti.

Bu kulağa korkutucu gelse de, çalışma aynı zamanda bu tür kullanımda batarya ömrü üzerindeki etkinin her zaman ciddi seviyede olmayabileceğini de belirtiyor. Sık yapılan tam şarjlara rağmen, özellikle üreticilerin sunduğu uzun süreli batarya garantileri göz önünde bulundurulduğunda, kullanıcıların büyük çoğunluğu yalnızca sınırlı bir kapasite kaybı yaşayacaktır. Örneğin, Tesla’nın LFP pillerinin %85 kapasitenin altına düşmeden önce 15 yıl ve yüz binlerce kilometre boyunca dayanması bekleniyor.

Sürücüler Ne Yapmalı?​

Bu çalışmaya göre, elektrikli araç kullanıcılarının şarj alışkanlıklarını tamamen değiştirmesi gerekmiyor. Ancak daha dengeli bir yaklaşım öneriliyor. Uzun yolculuklar veya menzilin önemli olduğu kış koşulları gibi durumlar için %100'e kadar şarj etmek gerekli olabilir. Fakat günlük kullanımda pili daha düşük şarj seviyelerinde tutmak (örneğin %70-80 civarı) batarya ömrünü uzatmaya yardımcı olabilir.

Elektrikli araç ekosistemi gelişmeye devam ettikçe, bu tür araştırmalar da LFP bataryalara nasıl en iyi şekilde bakım yapılması gerektiğine dair anlayışımızı şekillendirecek. Şimdilik, LFP bataryalar eskisi kadar “yenilmez” olmayabilir, ancak hâlâ güç verdikleri araçtan daha uzun süre dayanacak potansiyele sahipler — özellikle onlara biraz daha özen gösterirseniz.
 

Dikkat Çeken Konular

  • Fransa, Dünyanın İlk Kablosuz Şarjlı Otoyolunu Hizmete Açtı

  • Yeni Elektrikli Citroën e-C5 Aircross 2025

  • Tamamen Elektrikli CLA Türkiye’de Tanıtıldı

  • BYD’nin 3.000 Beygirlik Hiper Otomobili Nürburgring Rekorunu Kırdı!

  • Volkswagen ID.UNYX 07 Çin’de Ortaya Çıktı, Daha Büyük, Daha Akıllı, 2026’ya Hazır

  • Kia PV5 Cargo, Elektrikli Ticari Araç Dünyasında Yeni Dönem Başlıyor

  • Ferrari, İlk Elektrikli Aracının Arkasındaki Teknolojiyi Sergiliyor

  • Elektrikli Araç Lastiği Farkı Nedir?

  • 2026 Kia EV9, Cars.com Tarafından “En İyi 3 Sıralı Elektrikli SUV” Seçildi

  • Elektrikli Cayenne iç mekanı

Sitemiz bir forum sitesi olduğu için kullanıcılar her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir. 5651 sayılı yasaya göre bu yazılardan dolayı doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir. 5651 sayılı yasaya göre sitemiz mesajları kontrolle yükümlü olmayıp, yasaya aykırı yada telif hakkı içeren paylaşımlar BURADAN bize ulaşıldığı taktirde, ilgili konu en geç 48 saat içerisinde kaldırılacaktır. Sitemizde Bulunan Videolar YouTube, Facebook, Dailymotion, v.b. video paylaşım sitelerinden alınmaktadır. Telif hakları sorumluluğu bu sitelere aittir. Videoların hiç biri sunucularımızda bulunmamaktadır.
Geri