- Mesajlar
- 456
-
Vitrin konusu
- #1
Isı Pompası Tam Olarak Nedir?
Isı pompası, aracın bataryasından çıkan atık ısıyı kullanarak hem kabin içini hem de bataryayı verimli bir şekilde ısıtan bir sistemdir. Temel amacı, aracın bataryasını doğrudan tüketen klasik elektrikli ısıtıcılardan daha az enerji kullanarak ısıtma sağlamaktır. Böylece sürüş sırasında bataryanın daha az harcanması sağlanır ve araç menzili korunur.
Neden Bu Kadar Önemli?
Elektrikli araçların çoğunda lityum iyon bataryalar kullanılır ve bu bataryalar aşırı sıcak veya soğukta verimliliklerini kaybeder. Kış aylarında bu hem menzil kaybına hem de sürüş konforunun düşmesine neden olur. Isı pompası, soğuk havalarda hem bataryayı hem de kabin içini ısıtarak bu sorunu büyük ölçüde çözer.Klasik araçlarda motorun yarattığı atık ısı kabini ısıtmak için kullanılırken, elektrikli motorlarda bu ısı oldukça azdır. Dolayısıyla elektrikli araçlar için ısı pompası, adeta gizli bir kahramandır.

Nasıl Çalışır?
Isı pompası sistemi, aslında buzdolabının tersine çalışan bir sistemdir. Şu parçalardan oluşur:- Kompresör
- Soğutucu gaz
- Kondansatör
- Buharlaştırıcı
- Bağlantı boruları
Sistem, dışarıdan aldığı havayı soğutucu gaz ile sıkıştırarak ısıtır ve bu ısıyı kabine ve bataryaya iletir. Gaz daha sonra buharlaştırıcıda genleşerek döngüyü tekrar başlatır. Süreç bu şekilde verimli bir ısıtma döngüsü olarak devam eder.
Isı Pompası Gerçekten Menzili Artırır mı?
Cevap: Evet! Özellikle soğuk havalarda klasik rezistanslı ısıtıcılar menzilin ciddi şekilde düşmesine neden olurken, ısı pompası bu düşüşü önemli ölçüde azaltır. Yapılan testler, ısı pompası kullanılan araçlarda kışın menzilin yaklaşık %10 daha az azaldığını gösteriyor.Örneğin -10°C'de, ısı pompası olmayan bir elektrikli araç 300 km yerine 220 km yol yapabilirken, ısı pompalı bir araç 270 km'ye kadar çıkabiliyor.
Isı Pompası Olan Elektrikli Araçlar
Bazı markalar ısı pompasını standart sunarken, bazıları isteğe bağlı olarak ekliyor. İşte ısı pompası bulunan bazı popüler modeller:- Tesla: Model 3, Y, S, X, Cybertruck
- Hyundai: Ioniq 5, Ioniq 6
- Kia: EV3, EV6, EV9, Niro EV
- BMW: i4, iX, i7
- Porsche: Taycan
- Ford: Mustang Mach-E, F-150 Lightning
- Volvo: EX40, C40, XC Recharge
- Nissan: Ariya, LEAF (2024 sonrası)
- Polestar 2, Audi e-tron, Jaguar I-Pace, daha birçok model...
Togg’da Isı Pompası Var mı?
Togg modellerinde ısı pompası bulunmamaktadır. Togg’un açıklamasına göre:Bu nedenle, Togg T10X V2 ve T10F gibi modellerde ısı pompası yer almıyor.

Ne Zaman Isı Pompasına Gerçekten İhtiyaç Duyarsınız
- Soğuk iklimlerde yaşıyorsanız: Isı pompası size hem daha konforlu bir kabin sunar hem de menzil kaybını azaltır.
- Uzun yol yapıyorsanız: Bataryanın verimli kullanılmasını sağlayarak şarj aralıklarını uzatır.
- Kısa mesafeli şehir içi kullanımlarda: Fark hissedilmeyebilir, ama yine de enerji verimliliği kazancı sağlanır.
- Akıllı telefon uygulamasıyla uzaktan ısıtma isteyenler için: Isı pompası ile bu mümkün
Isı Pompası olmalı mı?
Eğer yaşadığınız yerde hava sıcaklığı sıklıkla tek haneli derecelere düşüyorsa veya sık sık uzun yola çıkıyorsanız, ısı pompası sizin için çok değerli bir özellik olacaktır. Verimlilik, konfor ve menzil avantajı göz önünde bulundurulduğunda, elektrikli araç tercihinde ısı pompası olan modeller öncelikli düşünülmelidir.Elektrikli araç teknolojisi gün geçtikçe gelişiyor. Üreticiler, menzili artırmak ve verimliliği yükseltmek adına birçok yenilikçi çözüm geliştiriyor. Bu çözümlerden biri de artık birçok modelde standart veya opsiyonel olarak sunulan ısı pompası teknolojisi. Peki ısı pompası nedir, nasıl çalışır ve gerçekten elektrikli araçlar için fark yaratır mı?