- Mesajlar
- 459
Türkiye’de elektrikli araç kullanımının artmasıyla birlikte, şarj istasyonu altyapısında da hızlı bir büyüme yaşanıyor. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) tarafından açıklanan güncel veriler, sadece araç sayısında değil, aynı zamanda şarj soketi kapasitesinde ve kurulu güçte de istikrarlı bir artış olduğunu gösteriyor.
Bu oran, şehirler arasındaki şarj altyapısı farklarını net şekilde gözler önüne seriyor.
Bu illerde araç başına düşen şarj istasyonu sayısı Türkiye ortalamasının oldukça üzerinde.
Özellikle büyük araç parkına sahip illerde altyapının yetersiz kalması dikkat çekiyor.
Türkiye’de elektrikli araç sayısı her ay artarken, şarj istasyonu yatırımlarının da hız kesmeden devam ettiği net bir şekilde görülüyor. Özellikle küçük illerde altyapının daha hızlı gelişmesi, büyükşehirlerde ise yoğunluğa uygun planlama yapılması gerekiyor.
Bu veriler, 2025 yılı itibarıyla Türkiye’nin elektrikli mobilite alanında ciddi bir dönüşüm sürecinde olduğunu gösteriyor.
Elektrikli Araç ve Şarj İstasyonu Sayıları
- Elektrikli araç sayısı Ağustos 2025 itibarıyla %6,5 artarak 310 bin 668 seviyesine ulaştı.
- Şarj soketi sayısı %2,8’lik bir artışla 33 bin 592’ye çıktı.
- Kurulu güç %3,7 yükselişle 2.461 megavat oldu.
- Soket tiplerine bakıldığında:
- AC soketler: 19.284
- DC soketler: 14.308
Şehir Bazlı Şarj İstasyonu Oranları
Her şehirdeki toplam otomobil sayısı üzerinden elektrikli araç oranı yaklaşık %1,83 kabul edilerek yapılan hesaplamalarda, “her 100 elektrikli araca düşen şarj istasyonu sayısı” dikkat çekici sonuçlar ortaya koyuyor.Elektrikli Araç Sahipleri İçin En İyi 10 İl
Elektrikli araç yoğunluğuna kıyasla en avantajlı şarj altyapısına sahip iller şunlar oldu:- Hakkari
- Batman
- Şırnak
- Tunceli
- Bitlis
- Muş
- Mardin
- Diyarbakır
- Ardahan
- Gümüşhane
Elektrikli Araç Sahipleri İçin En Zorlayıcı 10 İl
Buna karşın, elektrikli araç yoğunluğuna göre şarj altyapısının en zayıf kaldığı iller ise şu şekilde sıralandı:- Hatay
- Osmaniye
- Kahramanmaraş
- Kilis
- Malatya
- Gaziantep
- Kırşehir
- Uşak
- Adıyaman
- Adana
Şehirlere Göre Şarj İstasyonu Sayısı ve Oranı (Ekim 2025)
| Şarj İstasyonu Sayısı | Otomobil Sayısı | İldeki Elektrikli Araç Sayısı (Tahmini) | Şarj İstasyonu Oranı (Her 100 Araca) | |
|---|---|---|---|---|
| Adana | 189 | 442 508 | 8 094 | 2.33 |
| Adıyaman | 29 | 68 524 | 1 254 | 2.31 |
| Afyonkarahisar | 156 | 114 365 | 2 092 | 7.46 |
| Ağrı | 15 | 11 003 | 201 | 7.46 |
| Aksaray | 52 | 85 648 | 1 568 | 3.32 |
| Amasya | 46 | 74 798 | 1 369 | 3.36 |
| Ankara | 1530 | 2 105 216 | 38 526 | 3.97 |
| Antalya | 847 | 736 496 | 13 479 | 6.28 |
| Ardahan | 8 | 4 792 | 88 | 9.11 |
| Artvin | 24 | 20 912 | 383 | 6.27 |
| Aydın | 191 | 234 084 | 4 286 | 4.46 |
| Balıkesir | 279 | 271 015 | 4 962 | 5.62 |
| Bartın | 19 | 34 702 | 635 | 2.99 |
| Batman | 65 | 23 307 | 427 | 15.24 |
| Bayburt | 12 | 8 716 | 159 | 7.53 |
| Bilecik | 34 | 41 988 | 768 | 4.43 |
| Bingöl | 17 | 13 061 | 239 | 7.11 |
| Bitlis | 23 | 11 413 | 209 | 11.00 |
| Bolu | 99 | 71 108 | 1 302 | 7.60 |
| Burdur | 38 | 67 269 | 1 231 | 3.09 |
| Bursa | 630 | 702 507 | 12 856 | 4.90 |
| Çanakkale | 164 | 125 834 | 2 304 | 7.12 |
| Çankırı | 31 | 26 315 | 482 | 6.43 |
| Çorum | 63 | 98 749 | 1 807 | 3.48 |
| Denizli | 190 | 254 418 | 4 656 | 4.08 |
| Diyarbakır | 145 | 84 916 | 1 554 | 9.33 |
| Düzce | 56 | 72 104 | 1 320 | 4.24 |
| Edirne | 75 | 85 010 | 1 556 | 4.82 |
| Elazığ | 51 | 99 620 | 1 823 | 2.80 |
| Erzincan | 18 | 36 125 | 661 | 2.72 |
| Erzurum | 56 | 76 105 | 1 393 | 4.02 |
| Eskişehir | 143 | 212 894 | 3 896 | 3.67 |
| Gaziantep | 113 | 316 940 | 5 800 | 1.95 |
| Giresun | 39 | 55 748 | 1 020 | 3.82 |
| Gümüşhane | 22 | 13 985 | 256 | 8.60 |
| Hakkari | 13 | 3 201 | 59 | 22.03 |
| Hatay | 55 | 274 541 | 5 028 | 1.09 |
| Iğdır | 10 | 8 048 | 147 | 6.81 |
| Isparta | 64 | 102 812 | 1 881 | 3.40 |
| İstanbul | 3512 | 3 972 910 | 72 705 | 4.83 |
| İzmir | 608 | 1 059 201 | 19 388 | 3.14 |
| Kahramanmaraş | 54 | 189 482 | 3 466 | 1.56 |
| Karabük | 29 | 47 308 | 866 | 3.35 |
| Karaman | 29 | 45 069 | 824 | 3.52 |
| Kars | 14 | 15 394 | 282 | 4.97 |
| Kastamonu | 48 | 76 209 | 1 395 | 3.44 |
| Kayseri | 270 | 307 128 | 5 621 | 4.80 |
| Kilis | 4 | 13 607 | 249 | 1.61 |
| Kırıkkale | 36 | 46 247 | 847 | 4.25 |
| Kırklareli | 41 | 74 919 | 1 371 | 2.99 |
| Kırşehir | 18 | 46 914 | 858 | 2.10 |
| Kocaeli | 327 | 346 354 | 6 339 | 5.16 |
| Konya | 304 | 457 999 | 8 380 | 3.63 |
| Kütahya | 78 | 126 712 | 2 320 | 3.36 |
| Malatya | 44 | 129 375 | 2 368 | 1.86 |
| Manisa | 128 | 269 777 | 4 937 | 2.59 |
| Mardin | 62 | 35 398 | 648 | 9.57 |
| Mersin | 250 | 376 892 | 6 897 | 3.63 |
| Muğla | 420 | 275 744 | 5 049 | 8.32 |
| Muş | 23 | 12 999 | 238 | 9.67 |
| Nevşehir | 103 | 70 385 | 1 288 | 8.00 |
| Niğde | 36 | 62 522 | 1 144 | 3.15 |
| Ordu | 67 | 106 520 | 1 950 | 3.44 |
| Osmaniye | 30 | 109 448 | 2 002 | 1.50 |
| Rize | 50 | 46 210 | 846 | 5.91 |
| Sakarya | 190 | 202 832 | 3 712 | 5.12 |
| Samsun | 190 | 250 989 | 4 593 | 4.14 |
| Şanlıurfa | 66 | 114 201 | 2 090 | 3.16 |
| Siirt | 13 | 9 684 | 177 | 7.34 |
| Sinop | 25 | 38 436 | 703 | 3.56 |
| Sivas | 82 | 109 590 | 2 005 | 4.09 |
| Şırnak | 19 | 8 880 | 162 | 11.69 |
| Tekirdağ | 150 | 187 299 | 3 429 | 4.37 |
| Tokat | 48 | 108 434 | 1 984 | 2.42 |
| Trabzon | 182 | 158 375 | 2 899 | 6.28 |
| Tunceli | 11 | 5 379 | 98 | 11.12 |
| Uşak | 32 | 83 386 | 1 525 | 2.10 |
| Van | 47 | 36 358 | 665 | 7.07 |
| Yalova | 68 | 47 951 | 878 | 7.74 |
| Yozgat | 33 | 57 815 | 1 058 | 3.12 |
| Zonguldak | 52 | 113 183 | 2 071 | 2.51 |
- İstanbul, Ankara ve İzmir gibi büyükşehirler şarj istasyonu sayısında önde olsa da, elektrikli araç yoğunluğu nedeniyle oran bazında bazı küçük illerin gerisinde kalabiliyor.
- Hakkari, Batman ve Tunceli gibi illerde şarj istasyonu başına düşen araç sayısı oldukça düşük; bu da elektrikli araç kullanıcıları için kolay erişim anlamına geliyor.
- Hatay, Osmaniye ve Adana gibi illerde ise araç yoğunluğuna rağmen istasyon sayısı düşük olduğu için kullanıcıların zorlandığı görülüyor.
Türkiye’de elektrikli araç sayısı her ay artarken, şarj istasyonu yatırımlarının da hız kesmeden devam ettiği net bir şekilde görülüyor. Özellikle küçük illerde altyapının daha hızlı gelişmesi, büyükşehirlerde ise yoğunluğa uygun planlama yapılması gerekiyor.
Bu veriler, 2025 yılı itibarıyla Türkiye’nin elektrikli mobilite alanında ciddi bir dönüşüm sürecinde olduğunu gösteriyor.
- Kaynak: EPDK, TÜİK,