- Mesajlar
- 456
Elektrikli araç motor teknolojisinde sınırlar yeniden çiziliyor. Mercedes-Benz’in İngiltere merkezli yan kuruluşu YASA, geliştirdiği yeni eksenel akılı (axial flux) motorla güç yoğunluğunda dünya rekoru kırdı.
Sadece 12,7 kilogram ağırlığındaki bu kompakt motor, 1.021 beygir güce (760 kW) ulaşabiliyor — yani her bir kilogramı 80 beygir güç üretiyor!

Bu değer, mevcut rekoru elinde bulunduran Lucid Motors’un motorlarına kıyasla neredeyse iki kat daha yüksek.
Ancak asıl çarpıcı nokta, motorun “sürekli güç üretimi” yani uzun süre boyunca kesintisiz verebildiği güç 476 ila 544 beygir arasında değişiyor.
Bu, yalnızca performans patlaması değil, aynı zamanda ısı yönetimi ve verimlilik açısından büyük bir mühendislik başarısı anlamına geliyor.
YASA’nın geliştirdiği eksenel akılı motor ise manyetik akının yönünü değiştirerek çok daha kompakt, güçlü ve yüksek torklu bir yapı sunuyor.
Bu tasarım,
Henüz seri üretim araçlarda kullanılmasa da, YASA’nın prototipleri üzerinde yapılan testler yüksek güç çıkışı, düşük ağırlık ve olağanüstü verimlilik kombinasyonuyla dikkat çekiyor.
Eksenel akılı motor teknolojisi, bu hedefin en somut karşılıklarından biri olarak görülüyor.
Eğer YASA’nın teknolojisi seri üretime geçerse, gelecekte elektrikli araçların sadece menzil değil, performans ve mühendislik yoğunluğu açısından da içten yanmalı motorları geride bırakacağı düşünülüyor.
Sadece 12,7 kilogram ağırlığındaki bu kompakt motor, 1.021 beygir güce (760 kW) ulaşabiliyor — yani her bir kilogramı 80 beygir güç üretiyor!

Bu değer, mevcut rekoru elinde bulunduran Lucid Motors’un motorlarına kıyasla neredeyse iki kat daha yüksek.
Ancak asıl çarpıcı nokta, motorun “sürekli güç üretimi” yani uzun süre boyunca kesintisiz verebildiği güç 476 ila 544 beygir arasında değişiyor.
Bu, yalnızca performans patlaması değil, aynı zamanda ısı yönetimi ve verimlilik açısından büyük bir mühendislik başarısı anlamına geliyor.
Eksenel Akılı Motorlar Neden Farklı?
Günümüzde çoğu elektrikli araçta radyal akılı motorlar kullanılıyor. Bu motorlar güvenilir ve olgun bir teknolojiye sahip olsa da, ağırlık, boyut ve güç yoğunluğu açısından sınırlarına yaklaşmış durumda.YASA’nın geliştirdiği eksenel akılı motor ise manyetik akının yönünü değiştirerek çok daha kompakt, güçlü ve yüksek torklu bir yapı sunuyor.
Bu tasarım,
- Tekerlek içi motor uygulamalarına,
- Çok rotorlu ve yığınlanabilir sistemlere,
- Yüksek performanslı süperspor elektrikli araçlara
uygun yapısıyla geleceğin mimarisine göz kırpıyor.
YASA Motorları Seri Üretime Hazırlanıyor
YASA, 2025 Mayıs ayında İngiltere’deki ilk üretim tesisini faaliyete geçirdi. Şirketin açıklamasına göre yeni nesil eksenel motorlar, Mercedes-AMG’nin performans elektriklileri başta olmak üzere gelecekteki premium EV modellerinde kullanılacak.Henüz seri üretim araçlarda kullanılmasa da, YASA’nın prototipleri üzerinde yapılan testler yüksek güç çıkışı, düşük ağırlık ve olağanüstü verimlilik kombinasyonuyla dikkat çekiyor.
Elektrikli Geleceğin Yeni Standardı Olabilir mi?
Otomotiv dünyasında “daha hafif, daha güçlü, daha verimli” mottosu giderek önem kazanıyor.Eksenel akılı motor teknolojisi, bu hedefin en somut karşılıklarından biri olarak görülüyor.
Eğer YASA’nın teknolojisi seri üretime geçerse, gelecekte elektrikli araçların sadece menzil değil, performans ve mühendislik yoğunluğu açısından da içten yanmalı motorları geride bırakacağı düşünülüyor.

