- Mesajlar
- 456
Toyota, elektrikli otomobiller konusunda büyük planlara sahip. Şirket, 2026 yılına kadar Avrupa’da altı elektrikli aracın satışta olacağını doğruladı. İlk üç model halihazırda tanıtıldı veya satışta; sonraki üç model ise daha çok aktif yaşam tarzlarına hitap edecek şekilde tasarlanacak.
Toyota, bu on yılın sonunda dünya genelinde yılda 3,5 milyon bataryalı elektrikli araç (BEV) satmayı hedefliyor; bu da şirketin günümüzde sattığından yaklaşık 1,5 milyon daha fazla araç anlamına geliyor. Bu nedenle, BEV’ler markanın yıllık 10 milyonluk toplam araç satışının daha büyük bir yüzdesini oluşturacak.
Eski başkan Akio Toyoda, şirketin 2023 ile 2030 yılları arasında 4 trilyon yen (yaklaşık 24 milyar £) değerinde yatırımı elektrikli araçlara ve gelecek nesil bataryalara yapacağını belirtmişti. Benzer bir miktarın ise hibrit, hidrojen ve diğer güç aktarma teknolojilerine ayrılacağı açıklandı. Toyoda ayrıca Toyota’nın üretim tesislerinin 2035 yılına kadar tamamen karbon nötr hale gelmesini istiyor.

Urban Cruiser, Suzuki ile ortak geliştirilmiş. Suzuki, aynı platformda kendi e-Vitara modelini üretti. Her iki araç da aynı teknolojiyi, aynı iç mekanı paylaşıyor ve görsel olarak birbirlerine çok benziyor. Bu modellerde maliyeti düşürmek amacıyla LFP batarya ve küçük bir elektrik motoru kullanılıyor.

Yeni stratejiyle, Toyota artık EV’lere eski tarz soyut isimler (örneğin "bZ") vermek yerine, mevcut ve tanıdık model isimlerine ‘+’ eklemeyi planlıyor. Nakata şöyle diyor:

Toyota, ayrıca elektrikli araçlara yazılım güncellemeleriyle performans artışı getirme hedefini de paylaştı. CEO Koji Sato, elektrikli araçlara manuel vites hissi kazandıracak teknolojiler üzerine de çalışıldığını söyledi.

Toyota, bu on yılın sonunda dünya genelinde yılda 3,5 milyon bataryalı elektrikli araç (BEV) satmayı hedefliyor; bu da şirketin günümüzde sattığından yaklaşık 1,5 milyon daha fazla araç anlamına geliyor. Bu nedenle, BEV’ler markanın yıllık 10 milyonluk toplam araç satışının daha büyük bir yüzdesini oluşturacak.
Eski başkan Akio Toyoda, şirketin 2023 ile 2030 yılları arasında 4 trilyon yen (yaklaşık 24 milyar £) değerinde yatırımı elektrikli araçlara ve gelecek nesil bataryalara yapacağını belirtmişti. Benzer bir miktarın ise hibrit, hidrojen ve diğer güç aktarma teknolojilerine ayrılacağı açıklandı. Toyoda ayrıca Toyota’nın üretim tesislerinin 2035 yılına kadar tamamen karbon nötr hale gelmesini istiyor.

Toyota’nın Avrupa’daki Mevcut Elektrikli Araçları Neler?
Urban Cruiser
En küçük modelden başlayalım. Toyota Urban Cruiser, küçük boyutlu bir B segmenti elektrikli SUV olup en rekabetçi pazarlardan birine hitap ediyor. Bu küçük crossover; Ford Puma Gen-E, Opel Mokka Elektrik ve Peugeot e-2008 gibi rakiplere karşı konumlandırılmış durumda.Urban Cruiser, Suzuki ile ortak geliştirilmiş. Suzuki, aynı platformda kendi e-Vitara modelini üretti. Her iki araç da aynı teknolojiyi, aynı iç mekanı paylaşıyor ve görsel olarak birbirlerine çok benziyor. Bu modellerde maliyeti düşürmek amacıyla LFP batarya ve küçük bir elektrik motoru kullanılıyor.
C-HR+
Toyota’nın elektrikli araç adlandırmasında ‘+’ eklemeye başladığı ilk model olarak kabul ediliyor (gerçi Urban Cruiser daha önce tanıtılmıştı). Bu model, hibrit ve PHEV olarak sunulan geleneksel C-HR'dan tamamen farklı bir altyapıya sahip. Toyota, bu aracın en uzun menzilli versiyonunda yaklaşık 370 mil (595 km) menzil hedefliyor.bZ4X
Toyota’nın ilk küresel üretim elektrikli otomobili. İlk yıllarında düşük verimlilik gibi sorunlar yaşamıştı ancak 2025 başında güncellendi. Yeni bataryalar sayesinde daha yüksek menzil ve iyileştirilmiş enerji verimliliği (mil/kWh) sunuluyor.
Toyota’nın Gelecek Elektrikli Araç Planları
Toyota, 2026 yılı sonuna kadar Avrupa’da altı elektrikli araca sahip olmayı planlıyor. Toyota Avrupa Başkanı ve CEO’su Yoshihiro Nakata, 2025 medya forumunda gelecekteki elektrikli araçların silüetlerini gösterdi ve “Bunların ne olduğunu tahmin edebilir misiniz?” diyerek esprili bir şekilde izleyicilere seslendi.Yeni stratejiyle, Toyota artık EV’lere eski tarz soyut isimler (örneğin "bZ") vermek yerine, mevcut ve tanıdık model isimlerine ‘+’ eklemeyi planlıyor. Nakata şöyle diyor:
“bZ4X, Urban Cruiser ve C-HR+’dan sonra gelen üç modelle stratejimizin bir sonraki aşamasına geçiyoruz. Pandemi sonrası insanlar daha çok açık hava etkinliklerine yöneldi ve bu yaşam tarzı giderek daha fazla kabul görüyor. Bu araçlar, karbon nötr hedeflerimizi desteklediği kadar, kullanıcıların yaşam tarzını da güçlendirecek.”
- İlk silüet, yüksek ihtimalle elektrikli bir RAV4. Köşeli hatlar RAV4’e işaret ediyor. bZ4X’ten büyük olan bu model, belki 7 koltuklu bir versiyonla geniş ailelere hitap edecek.
- Ortadaki silüet, oldukça net: bir pickup. Bu da Hilux’un elektrikli versiyonunun yolda olduğu anlamına geliyor. Avrupa pazarında elektrikli pickup hâlâ nadir; Maxus T90 EV ve e-Terron 9 gibi sınırlı alternatifler mevcut. Toyota, 2023’te tanıttığı EPU konseptiyle bu aracı önceden ipuçlarıyla göstermişti.
- Üçüncü silüet, yola odaklı bir Land Cruiser EV. Toyota, bu modeli Land Cruiser Se konseptiyle daha önce göstermişti. Bu konsept, geleneksel kaslı yapıdan uzak, daha futuristik ve sportif bir tasarıma sahipti. Konsept tanıtımında Toyota şöyle demişti:
“BEV güç aktarımı sayesinde sürüş sırasında kabin sessizliği ön planda. Monokok gövde yapısı, yol tutuşu ve zorlu arazilerde güvenle hareket etmeyi sağlıyor.”

GR (Gazoo Racing) Bu İşin Neresinde?
Toyota'nın ilk performans EV’si FT-Se konsepti ile tanıtıldı. Marka, bu konsepti karbon nötr çağda spor otomobillerin bir seçeneği olarak tanımlıyor. FT-Se, Gazoo Racing uzmanlığıyla geliştirildi ve kompakt boyutlarıyla GR86 ve MR-2’yi andırıyor.Toyota, ayrıca elektrikli araçlara yazılım güncellemeleriyle performans artışı getirme hedefini de paylaştı. CEO Koji Sato, elektrikli araçlara manuel vites hissi kazandıracak teknolojiler üzerine de çalışıldığını söyledi.
Toyota’nın Hibritleri Ne Durumda?
Bu "eski teknoloji" gibi görülse de hâlâ güçlü. İlk Prius’tan beri kendi kendini şarj eden hibritler, Toyota’nın temel stratejilerinden biri olmaya devam ediyor.- Yaris, Yaris Cross, Corolla ve C-HR gibi daha küçük modellerde hibrit sistemler kullanılıyor.
- C-HR ve RAV4 modelleri ise şarj edilebilir hibrit (PHEV) olarak sunuluyor. Özellikle RAV4, İngiltere pazarında artık sadece PHEV olarak satılıyor.
- Prius, 2024’te İngiltere pazarına geri döndü.

Peki Ya Hidrojen ve e-Yakıtlar?
Toyota’nın büyük planının bir parçası da çoklu enerji kaynakları. Şirketin sloganı: “Kimseyi geride bırakma.”- Mirai modeliyle hidrojen yakıt hücresi teknolojisine ilk adımı 2014’te attı.
- 2022’de, evlerde ve motorlarda kullanılabilecek taşınabilir hidrojen kartuşlarını tanıttı.
- Ayrıca saf hidrojenle çalışan içten yanmalı motorlar da geliştiriyor. Örneğin GR Yaris prototipi, modifiye edilmiş 1.6 litrelik 3 silindirli motorla çalışıyor. Neredeyse hiç egzoz emisyonu üretmiyor (çoğunlukla su buharı çıkıyor) ve sürüş hissi benzinli araç gibi.